@22, we're passionate digital experts
22 - passionate app experts
  • start
  • about
  • blog
  • contact

Login met je user-ID en je paswoord - AAAARCH

19/6/2015

2 Reacties

 
Het blijft vechten tegen de bierkaai en de windmolens tijdens een processie van Echternach maar ik moet het kwijt en ik zal ervoor blijven ijveren:
Voor eens en voor altijd: een "user-id" en "paswoord" bestaan niet! Punt uit.
In het Nederlands toch niet. Het moet zijn: "gebruikersnaam" en "wachtwoord".

Ik ijver al jaren voor gebruiksvriendelijke informaticatoepassingen en de start daarvan is een correct taalgebruik en dito terminologie.

En omdat ik nu toch helemaal op dreef ben: een "database" moet "databank" zijn en een "login" is eigenlijk "aanmeldgegevens".

Je mag echt niet onderschatten dat al die verschillende, verkeerde namen nogal voor wat frustraties kunnen zorgen bij gebruikers die alsmaar meer op verschillende websites en programma's die dingen moeten onthouden, geloof me. En gefrustreerde gebruikers bellen de op den duur gefrustreerde helpdesk en zo gaat dat maar door. Perpetuüm mobile - of zoiets - heet dat dan.

Ik hoop dat ik nu niet helemaal ben gecatalogeerd als taalpurist, het is me echt te doen om het gebruiksgemak, vergeef me ajb?

Je ziet maar wat je ermee doet :-)

En ja, deze blog zondigt er ook tegen, mea culpa.
2 Reacties

Google Rocks

9/4/2014

0 Reacties

 
Just had a call form a Google Support Guy. To follow up an issue I had with a Spreadsheet. Problem solved very very fast! Google rocks!
I asked why I did not seem to have the latest release of Spreadsheets and other Apps. 
The solution: it is because the Google Apps Company Profile is not set to "Rapid Release".
Instructions:
1. Sign into your Google Apps Admin console
2. Click 'Company Profile'
3. Click 'Profile'
4. New User Features need to be set to 'Rapid Release'.

Please allow up to 24 hours for this change to propagate. Once this has propagated, in order to enable the new Sheets feature please open Google Drive, click on the gear/cog wheel icon, click 'Settings', click 'Editing', select 'Try the new Google Sheets' and save.
Foto
0 Reacties

Content voor contente webmasters

11/12/2013

0 Reacties

 
Door de jaren heen krijg ik vele malen de vraag waarop een webmaster zou moeten letten bij het schrijven van inhoud voor zijn website. Ik heb wat tips verzameld die ik graag met jullie deel...
Allemaal evidente dingen en niets nieuws maar ooit misschien wel handig...
  • Tekst op beeldscherm is moeilijker te lezen dan van papier. Zet daarom niet meer dan tweehonderd woorden (circa een half A4-tje) op een webpagina. Een 3-tal regels per paragraaf is voldoende.
  • Houd de zinnen kort, hak een lange zin liever in tweeën, dat leest lekkerder. Meer info kan, maar maak die dan beschikbaar via links naar een nieuwe pagina.
  • Een webpagina wordt op dezelfde manier gelezen als een tijdschriftartikel. Bij elk artikel kijkt de lezer eerst naar de koppen, dan de plaatjes en dan worden de fotobijschriften gelezen. Pas dan besluit de lezer om het verhaal te lezen of niet. Hetzelfde geldt bij het surfen door de site. Gebruik de koppen en plaatjes dus om het verhaal van de pagina te vertellen. Gebruik eventueel de eerste alinea om de pagina samen te vatten.
  • Hergebruik informatie zo veel mogelijk door er naar te linken.
  • Zet nooit informatie op uw site waarvan u niet de eigenaar bent. Leg er een link naartoe…
  • Gebruik accenten (bij voorkeur “vet”) in elke pagina die een bezoeker toelaat de pagina diagonaal te lezen. Het klink evident maar ik zie het nog veel te vel: gebruik nooit “onderlijn” omdat onderlijnde woorden in een webomgeving op een link duiden.
  • En als u dan toch vaktermen gaat gebruiken; leg ze uit op een aparte gelinkte pagina.
  • Niet teveel toeters en bellen of teveel foto’s die veel tijd vergen om de pagina snel te kunnen starten.
  • Plaats niet te veel onderwerpen in een al uitgebreide menustructuur.
  • Plaats op elke pagina een titel die de inhoud beschrijft.
  • Plaats niet te veel verschillende onderwerpen of blokken op een pagina en gebruik voldoende witruimte om het geheel rustig te laten overkomen.
  • Zorg ervoor dat de titel van de hyperlink de bestemming ervan duidelijk aangeeft. Dus niet: “klik hier” maar: “naar de website van Dit Bedrijf”. Een surfer weet heus wel waar en dat ie moet klikken.
  • Voorzie bij elke foto een korte beschrijving van de foto zelf.
  • Wanneer u een site maakt, kan niet alles in een keer af zijn. U kunt bijvoorbeeld klein beginnen en later uitbreiden. Maar zorg ervoor dat uw bezoeker niet teleurgesteld wordt met een structuur van een website, maar zonder inhoud. Plaats bijvoorbeeld niet een volledig menu online met op alle pagina's een "under construction" melding.
  • Een bezoeker is niet dom; het is overbodig om vóór een e-mailadres het woord “e-mail” te plaatsen. Een bezoeker weet heus wel dat info@2--2.be een e-mailadres is. In het slechtste geval merkt ie het wel als ie er op klikt…
  • Als u enkel een telefoonnummer vermeldt hoeft de aanduiding “tel” of iets dergelijks er ook niet bij.
  • Idem dito voor een link naar een website. Geen overbodige aanduiding van “Website:” voor een duidelijk adres. www.2--2.be is voldoende.
  • Telefoonnummers noteert u best in de internationale vorm (zeker indien uw adres zich  kort bij de landgrenzen bevindt) en zonder leestekens tussen de cijfers: +32 11 74 39 18. Indien u kiest voor de nationale notatie moet er een nul voor het zonenummer: 011 74 39 18. Zonenummer steeds apart, gevolgd door ofwel 3 cijfers en daarna telkens 2  (02 234 56 78) ofwel per 2 (011 74 39 18). Soms wordt geopteerd om zo veel mogelijk per groepen van 3 te werken – dat verhoogt de kans dat de bezoeker het nummer correct onthoudt (011 743 918). In ieder geval: spreek af hoe u en uw collega’s er mee omgaan. Een bijkomend voordeel is dat indien uw website via een mobiele toestel wordt bezocht, een bezoeker gewoon kan klikken op het nummer om het te bellen, zonder het telefoonnummer te moeten wijzigen.
  • Probeer een actieve schrijfstijl aan te houden en spreek de bezoeker in het enkelvoud aan.  Meestal zit er maar één persoon aan het computerscherm…
  • Spreek af welke aanspreking u gaat gebruiken: jij of u. En “u” wordt niet meer met een hoofdletter geschreven.
  • En als je niet zeker bent van de correcte spelling van een woord; vraag het je collega.
  • Wanneer teksten gekopieerd worden vanuit Word of andere tekstverwerkers verschijnen er soms rare tekens zoals ¿ omgekeerde vraagtekens in de teksten. Word heeft de gewoonte om bepaalde lettercombinaties om te zetten naar een mooier uitzicht. Als u bijvoorbeeld 1/2 of 1/4 ingeeft, dan verandert dit in een speciaal karakter. Sommige van deze aanpassingen, worden op de website automatisch vervangen, zoals de smart quotes"". Andere karakters kunnen we echter niet ondersteunen, zoals "...". U kan binnen Word deze functionaliteit voor een aantal karakters afzetten.
  • Een tekst in hoofdletters schrijven beschouwt een bezoeker meestal als ZEER LUID SCHREEUWEN. Doe dat dus alleen als u kwaad bent of per sé onbeleefd wilt zijn.
  • En deze pagina is te lang geworden, ik had er beter 2 van gemaakt ;-)
0 Reacties

mobile as an extra?

26/11/2013

0 Reacties

 
Many customers still ask me why mobile is important. Can you imagine? It's like asking me if there will be traffic jams somewhere in Brussels. On a rainy Monday. Duh. 
You'll probably understand I get very frustrated, every time I've got to convince people about the importance of mobile...
So her it is, in short. So don't ask me ever again. Just read.

let's go mobile

You're late. Did you see the trends lately? Do you really still have to convince your colleagues and friends that mobile is important? Let them wake up. Punch them in the eyes if necessary. This is 2013, running to 2014! Everyone wants a mobile phone. And almost everyone has one. Or 2. Or 3. Linked to their smart watch. And their smart wig. See the picture?

first things first

If you're reading this on a smartphone, you'll probably be one of the billion people that actually read content first on their smartphones. And this trend is still growing. I'm sure you noticed?

adaptive design

Is your internet partner still charging you extra for an adaptive design? I think you should look him in the eyes and tell him to return back to his throne of ignorance.
Adaptive design should be applicable to the normal browser on a laptop, not the other way around. So firstly you design the mobile version of your project, and then the laptop version. The laptop version is richer and has more possibilities. I think you get the picture?

conversion and conversation

Why mobile? To make customers come back. And back. And back again. But finally you want them to do something. Remember that. Talk to them and be explicit about it. If you want them to buy something, or like something, or review a product, simply ask them. And be honest. The average customer is not stupid. He really knows when you're faking.

advertising in paper

Some marketing guru recently told me he could not see the impact of mobile advertising compared to regular old school print ads. 
He went very silent when I asked him if he measures the mobile part of his online campaign... 
Don't get me wrong; you still need to advertise in print. It's very important. But try to measure your KPI's the same way you do in the analogue world. It's as simple as that.

Finally

And turn it off now and then. There are nice apps for that.
0 Reacties

Gezien mijn verleden, iemand een suggestie?

3/9/2013

0 Reacties

 
Picture
en neen, geen aaifoon.
0 Reacties

ergens zal er wel een nest zijn...

3/9/2013

0 Reacties

 
Picture
0 Reacties

    Author

    Raf writes about internet trends, mixed with personal thoughts about digital life in general.

    Archives

    Juni 2015
    April 2014
    December 2013
    November 2013
    September 2013

    Categories

    Alles
    Fun
    Mobile

    RSS-feed

22 bvba | postesstraat 17 | B-3690 zutendaal | info@2--2.be | +32 495 58 71 72